Podróż kulinarna z SAGĄ do Finlandii!

17 czerwca 2011 wraz ze zwycięzcą Ogólnopolskiego Konkursu Kulinarnego - NOWY WYMIAR GOTOWANIA SAGA Adamem Dmyterko wróciłem do Finlandii (kraj z którego pochodzi papier do gotowania SAGA)!

Naszą podróż rozpoczęliśmy 13 czerwca 2011. Plan całego wyjazdu był bardzo napięty, ponieważ zależało nam, aby odwiedzić jak najwięcej miejsc interesujących nie tylko pod względem kulturalnym, ale przede wszystkim kulinarnym.

Na szczęście podczas naszej podróży w Finlandii panowały białe noce, dlatego też piękno tego kraju mogliśmy podziwiać 24h na dobę! W trakcie naszego pobytu odwiedziliśmy liczne restauracje oraz ciekawe miejsca związane z historią oraz kulturą finów w Lempäälä, Tampere, Turku (Europejska Stolica Kultury 2011) oraz Helsinki. Poniżej opisy tylko niektórych z nich!

Pierwszego dnia naszego pobytu wzięliśmy udział w szkoleniu kulinarnym, które odbyło się w letniej restauracji jednego z renomowanych fińskich kucharzy Arto Rastas „Villa Hakkari” w Lempäälä.

Szkolenie to miało na celu bliższe poznanie kuchni fińskiej. Oczywiście bohaterem warsztatów był papier do gotowania SAGA, który w Finlandii jest bardzo popularny i powszechnie używany zarówno przez profesjonalistów jak i amatorów gotowania!

Spotkanie to było wyśmienitą okazją do dyskusji na temat panujących obecnie trendów kulinarnych w Finlandii i w Polsce, wymiany doświadczeń oraz powstania nowych pomysłów. Potrawą, która wzbudziła moje duże zainteresowanie było carpacio przygotowane z mięsa renifera.

W kolejnym dniu odwiedziliśmy restaurację Arto „Hella & Huone” w Tampere. Przygotowane przez niego menu degustacyjne zawierało dania będące wizytówką jego restauracji. Tym co najbardziej zaskoczyło mnie w tym dniu był deser z białej wędzonej czekolady!

Ciekawym miejscem, na które chciałbym zwrócić uwagę, była restauracja Smor (otwarta w 2009 roku) w Turku, jak sami mogliśmy się przekonać, bardzo popularna.

Finowie bardzo często jedzą poza domem, a wyjście do restauracji to dla nich mile spędzony czas, podczas którego delektują się przygotowanymi daniami. W restauracji tej królowały świńskie policzki, sandacz, pieczony antrykot oraz przepyszne desery, które Finowie uwielbiają! Warto zwrócić uwagę na to, że w kuchni fińskiej dania przygotowywane są zawsze ze świeżych składników, dlatego też często w ciągu roku fińskie restauracje zmieniają menu! W restauracji Smor rozmawiałem również z szefem kuchni, który oprowadził nas po swoim miejscu pracy.

Jedną z bardziej renomowanych restauracji w Finlandii, która uhonorowana została gwiazdką Michalin zostawiliśmy sobie na sam koniec!

Restauracja OLO w Helsinkach to miejsca, które zachwyca już samym wnętrzem. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, Finowie uwielbiają spędzać czas w restauracjach, dlatego też bardzo popularne jest tam menu szefa, które również zamówiliśmy. Składało się ono z 8 dań i było wyśmienitym przykładem połączenia smaków oraz produktów kuchni regionalnej z nowoczesnością kuchni fusion! Na stole nie mogło zabraknąć ryb takich jak sieja, stynka czy najbardziej popularny w Finlandii łosoś, a także mięs tym razem królowały ozory, polędwiczki wieprzowe oraz policzki cielęce.

Będąc w Finlandii nie można zapomnieć odwiedzić hal targowych, które znajdują się w każdym dużym mieście.

W halach tych można kupić typowe fińskie specjały, a więc mięso z renifera oraz niedźwiedzia podawane w różnych formach, świeże ryby, a także różnego rodzaju pieczywa, które Finowie uwielbiają.

Począwszy od tradycyjnego białego chleba (nie jest zbyt popularny), poprzez tradycyjny ciemny chleb wypiekany z dziurą w środku, a skończywszy na chlebkach nadziewanych rybą stynką lub wieprzowiną. Dodatkowo w każdej hali można znaleźć produkty popularne w danym regionie. Najwyższej jakości składniki można kupić również na bazarach w portach. Mnie udało się odwiedzić bazar na Kauppatori w Porcie Południowym.

Bez wątpienia pobyt w Finlandii dał mi nowe, świeże spojrzenie na to, w jaki sposób można wykorzystać ryby z morza bałtyckiego oraz znacznie przybliżył kuchnię skandynawską, która jak wszyscy wiemy znajduje się w czołówce światowej! Po powrocie zafascynowany tym krajem również w programie TVP „Kawa czy herbata” postanowiłem przygotować kilka fińskich dań!

Pamiętajmy jednak, że Finlandia to nie tylko wspaniałe miejsca związane z gastronomią, ale również przepiękne miasteczka nad morzem, wyspy oraz jeziora. Podczas mojej podróży byłem na wyspie Suomenlina, w miasteczku Naantali, oraz wielu innych małych uroczych miejscach, do których na pewno wielokrotnie będę wracał myślami!

Na zakończenie chciałbym zachęcić wszystkich do gotowania w papierach SAGA, ponieważ ostatni konkurs pokazał nam, jaki wachlarz możliwości ma papier do gotowania i jaki potencjał w nim drzemie – ogranicza go tylko nasza wyobraźnia!