Truskawki w grudniu, pomidory w lutym, a pomarańcze w lipcu?


 


Postaw na sezonowość!


 


Jednym z największym trendów światowych w kulinariach jest gotowanie zgodnie z porą roku, miesiącem, a nawet tygodniem – najlepszą porą na dany produkt. Już nie tylko szparagi w maju, czy grzyby jesienią.


Co dokładnie znaczy gotowanie sezonowe? To oparcie menu o składniki, które w danym momencie weszły w pełnię smaku.


Intensywny smak, zapach, aromat takiego składnika jest gwarancją, że przyrządzone z nim potrawy będą te wszystkie jakości oddawały. Sezonowe gotowanie jest wyzwaniem dla szefów: taki składnik nie stosowany na co dzień często jest trudniejszy do wykorzystania czy zakomponowania, bo mniej znany – jest jednak niesłychanie inspirujący. Wymaga bowiem specjalnego podejścia: krótkiej, nieskomplikowanej obróbki i odpowiedniego połączenia, który wydobędzie wszystkie jego walory. Sezonowa kuchnia jest też wyzwaniem dla smakoszy: cóż z tego, że lubimy krwiste pomarańcze z Sycylii, jeśli sezon na nie trwa tylko parę tygodni? Jedzenie sezonowo oznacza bowiem rezygnację ze składników, które są wyhodowane czy dojrzewanie sztucznie lub długo przechowywane w specjalnych warunkach – choćby chłodniach.



 


Warto wiedzieć, że


większość warzyw i owoców występujących w naszym menu powinna pochodzić z najbliższego nam otoczenia. Dlaczego to takie ważne? Są to z reguły produkty, które dojrzały w czasie naturalnej wegetacji, bez dodatkowej ingerencji człowieka. Nie wymagały dodatku środków przedłużających ich trwałość czy zwiększających ich możliwość przetrwania długiego transportu. Nie mniej istotną kwestią jest fakt, że te produkty są zazwyczaj znacznie tańsze od tych, które przyleciały do nas z drugiego końca świata.


 


Co zatem jeść w  latem?


W czerwcu: agrest, czereśnie, gruszki, jabłka, maliny, morwa, porzeczki, poziomki, truskawki, bakłażan, bób, brokuł, brukiew, burak, botwina, cebula, cebula dymka, czosnek, fasola, groszek zielony, groszek cukrowy, ogórek, kalafior, kalarepa, kapusta biała i czerwona, kapusta pekińska, marchew, pietruszka, pomidor, por, rabarbar, rzodkiewka, sałata, seler, szczaw, szpinak, szparagi, ziemniaki


W lipcu, sierpniu, wrześniu - warzywa powyższe plus: borówka amerykańska, jagody, mirabelki, morele, brzoskwinie, wiśnie, aronia, borówka, czarny bez, dzika róża, jeżyny, dereń, kabaczek, kukurydza, papryka, patison, cukinia, dynia, karczochy, skorzonera, pigwa, koper włoski, cykoria


 



 


Warto pamiętać, że jeśli warzywa i owoce spożywane są bezpośrednio po zbiorze, zawierają najwięcej witamin, składników mineralnych i innych związków o właściwościach prozdrowotnych. Przechowywanie, długi transport i przetwarzanie żywności powodują straty cennych składników. Szczególnie wrażliwa na działanie tlenu i temperatury jest witamina C, której straty w żywności przechowywanej mogą przekraczać 50%! A właśnie świeże warzywa i owoce są głównym źródłem tej witaminy w diecie.


 


Poniżej przepis na łatwą i orzeźwiającą sałatkę owocową


Orzeźwiająca sałatka owocowa


Składniki:


Arbuz czerwony


Arbuz żółty


Maliny


Truskawki


Borówka amerykańska


Świeża mięta


Ocet balsamiczny lub winny


Olej


Sól ,pieprz


 


Sposób przygotowania:


Ocet winny mieszamy z oliwą, opcjonalnie dodajemy troszkę świeżo mielonej soli oraz pieprzu.  Arbuza kroimy w mniejszką kostkę, dorzucamy pokrojone na pół truskawki, maliny oraz borówki. Owoce polewamy dressingiem, całość mieszamy.